"Een collab met Patagonia? Daar dromen we van."
Roxanne Sabbe & Jill Shaw zijn de co-founders en creatieve breinen achter COLORUSH, het sustainable modemerk bekend voor hun kleurrijke kasjmieren truien. Hun ondernemersverhaal lees je hier.
Duurzame mode hoeft niet saai te zijn. Dat bewijzen ondernemersduo Jill & Roxanne al jaren met het populaire modemerk COLORUSH. "Kwalitatieve producten die ook toegankelijk zijn voor een groter publiek en die fun shapes en een stevige portie kleur durven combineren, dat is onze missie met COLORUSH", vertelt Jill Shaw. "De core values van onze onderneming zijn voor ons geen trend, maar liggen aan de basis van waar we zelf mee groot gebracht zijn. Bewust consumeren en de mens en planeet rondom ons op de eerste plaats zetten. Daar draait het om."
"De modewereld is zo verzadigd. Er zijn maar enkele brands ‘who really walk the talk’."
Toen de onderneemsters hun avontuur starten waren ze geassocieerd met een Brits modehuis, vandaag ondernemen ze alleen en op hun eigen manier. Die drang naar vrijheid staat symbool voor hun hele ondernemersverhaal. Roxanne: "Voor dit avontuur was ik aan de slag bij P&G, een grote corporate. Ik leerde er het belang van hard werken, maar ook de aantrekkingskracht van een sterke bedrijfscultuur waar je echt deel van wil uitmaken. Toen Jill me overtuigde om samen ons eigen verhaal te starten en ons droombedrijf te realiseren, heb ik niet getwijfeld. Ondernemen geeft mij de vrijheid om echte impact te maken op korte én lange termijn. Het is vallen en opstaan, maar je voelt wel meteen het effect van je eigen beslissingen. Het is een passie van ons om het verschil te maken. Of het nu in de kasjmier wereld is of met onze bedrijfscultuur: we streven naar innovatie."
Ondernemen met een sterk team is essentieel voor het duo. Jill: "Binnen ons bedrijf vermijden we hiërarchie. One team, one dream. We zijn ook niet bang om ons te omringen met slimmere mensen. We leren elke dag enorm bij van ons team. Dat resulteert in een vibrant familiedynamiek."
Roxanne: "We zijn een super jong en dynamisch team, waar de helft in de UK woont en de andere helft in België. We bestaan uit 8 leden, waarvan 7 vrouwen en 1 man. We hebben twee in house designers, een technical garment specialist, een finance manager, operations manager, een key accountmanager, Jill en mezelf. Iedereen heeft zijn eigen sterktes en focus, maar springt ook van links naar rechts om elkaar te helpen wanneer nodig."
Want succesvol ondernemen is elke dag een uitdaging, zelf als je omringd bent met een sterk team. "Ik hoorde ooit een quote die exact beschrijft wat ik moeilijk vind aan ondernemen: `An entrepreneur is someone who jumps off a cliff and builds a plane on the way down`. Je komt elke dag weer nieuwe obstakels tegen die je nog nooit eerder hebt ervaren. Al doende leer je problemen oplossen, van welke omvang ze ook mogen zijn", aldus Roxanne. "Maar dat maakt het ook mooi. De oneindige mogelijkheden en opportuniteiten. Het brengt je in richtingen en situaties die je nooit had kunnen voorstellen."
Jill: "What she said. Het is een onvoorspelbaar avontuur, je leert elke dag bij en komt in contact met zoveel verschillende inspirerende mensen op je pad."
"Ondernemen is telkens weer een nieuwe parachute opgooien en hopen dat je zacht zal landen."
Waar droomt het ondernemersduo nog van? "Een collab met Patagonia zou een droom zijn. Op zoveel vlakken zijn zij een voorbeeld voor ons bedrijf. ‘Doing the right thing’ zit volledig ingebakken in ons DNA, we kunnen er alleen maar van dromen om te verbeteren en bij te blijven leren van grote merken who paved the way. En wie weet wat de toekomst dan brengt."