"Het onzichtbare hoorbaar maken, dat is mijn missie."
Natalie Welleman is Community Manager bij Lab of Tomorrow en founder van Tinnitus Connects, een initiatief dat gehoor geeft aan tinnitus en met hun nieuwe podcast Reis door de Ruis de aandoening voorgoed uit de wereld wil helpen. Haar ondernemersverhaal lees je hier.
"Met de kracht van community wil ik tinnitus, de onzichtbare uitdaging waar ik zelf ook al 13 jaar mee kamp, hoorbaar maken en er meer begrip en bewustzijn rond creëren, zodat de impact wordt erkend en ondersteund", vertelt Natalie ons. Want ondanks dat ongeveer één op zes volwassenen er mee kampt, bestaat er nog steeds geen genezing voor de aandoening.
Ondanks dat Natalie zelf al jaren last heeft van tinnitus ging ze tijdens de Covid-periode door een emotionele rollercoaster: "Ik voelde me alleen en had geen klankbord of houvast. Ik miste een community waar ik kon thuis komen, waar ik ervaringen kon delen en samen met lotgenoten een betere toekomst kon realiseren." Dat gevoel inspireerde Natalie, samen met haar ervaring als Community Manager bij Lab of Tomorrow, om Tinnitus Connects op te richten. Een community dat mensen aan het praten wil brengen én het onhoorbare zichtbaar wil maken.
Reis door de Ruis
En wat beter dan een auditief medium om het verhaal van tinnitus met de wereld te delen? In november 2024 launchte Natalie daarom als eerste wapenfeit van de community de podcast Reis door de Ruis, in samenwerking met sound production agency Sonhouse. "In de podcast ga ik op zoek naar oplossingen door in gesprek te gaan met experts, maar ook met lotgenoten als Tom Boonen, Goedele Devroy en Goldband-zanger Milo Driessen. Zo bootsen we bijvoorbeeld hun unieke tinnitus-geluid na: op een technisch kwalitatieve manier maken we de piep- of suistoon heel reëel voor luisteraars."
"Ik ga op zoek naar de toekomst van tinnitus, voor alle lotgenoten."
Het realistisch neerzetten van tinnitus - en zo maximaal bewustzijn creëren - is Natalie's missie. "Ik zie het als mijn taak als founder om onze ervaring uit te dragen en anderen - lotgenoten, experten en familie of vrienden - op een zo eerlijke manier te informeren. Enkel vanuit een authentiek verhaal volgt het echte engagement."
Ondernemer met impact
Tenslotte ligt community aan de kern van Natalie's ondernemersverhaal: "Als ondernemer had ik de kracht van community en het belang van hun daadkracht eerst onderschat. Ondertussen heb ik op een heel mooie manier geleerd om niet bang te zijn om op een authentieke manier kwaliteit te brengen en daar ook geld om te durven vragen. Dat vraagt een soort kwetsbaarheid en eerlijkheid als ondernemer, maar zorgt er ook voor dat je echte impact kan leveren. Daar draait het voor mij om."