WOW-Story

"Ik wil de wereld beter doen klinken."

Julia Weyts is Sound Director en Lead bij Sonhouse Amsterdam, een sound production agency en talentenplatform uit België. Haar ondernemersverhaal lees je hier.

Sonhouse creëert al sinds 2007 unieke geluidsentiteiten voor zowel merk- als filmprojecten. Sinds 2024 heeft het Belgische bedrijf ook een office in Amsterdam. Samen met haar team in Nederland gaat Sound Director Julia Weyts op zoek naar dat geluid dat de ziel van jouw merk vertaalt. "Geluid is een ondergewaardeerd zintuig. Ik wil mensen doen beseffen dat het nochtans het eerste is wat jou raakt. En voor een merk is het een superkracht, waar je alle kanten mee uitkan. Het oor geeft je immens veel sensaties en staat centraal bij een echte merkervaring." Denk maar aan het openen van je Apple computer of je Netflix-account, beide krachtige voorbeelden van wanneer geluid centraal ligt aan de herkenning van een merk. "Met onze projecten willen we de hele wereld beter doen klinken. Geluiden creëren die vernieuwend en pakkend zijn, die je blijven herinneren."

Co-creatie in de muziekwereld

"Van jongs af aan heb ik een immense passie voor muziek", vertelt Julia. Op haar twaalfde begon ze te drummen en tijdens haar rechtenstudies stond ze voor het eerst achter de draaitafel. Na studies in Londen en Berlijn begon ze haar carrière bij Epidemic Sound in Amsterdam, een Zweeds productiemuziekbedrijf waar ze mee verantwoordelijk was voor de Europese expansie. In 2022 leerde Julia Cedric Engels en Phile Bokken kennen, Founders van Sonhouse. "Ik was geïnspireerd door het team dat als echte pioniers de ontwikkeling van nationale en internationale muziekidentiteiten hebben neergezet. Mijn enthousiasme en visie was aanstekelijk en ik kreeg de kans en het vertrouwen om dit jaar samen Sonhouse Amsterdam op te zetten. Een unieke uitdaging."

"Het ecosysteem in de muziekwereld is niet altijd even eerlijk."

Vandaag zet Julia het pionierswerk van Sonhouse verder. Daarbij wil ze ook positieve verandering teweeg brengen: "Het eco-systeem in de muziekwereld is niet altijd even eerlijk. Het is mijn missie om hier verandering in te brengen door op een creatieve en transparante manier uit de hoek te komen en meer co-creatie te faciliteren tussen de creatieve en zakelijke aspecten van onze sector. Daar ligt volgens mij de toekomst."

"Ik ben als een funky baslijn uit een jazznummer: geordende chaos."

Voorbereiding is key

"Als beginnende ondernemer krijg je 90% van de tijd een ‘nee’. Maar dit kan ook je drijfveer zijn om te groeien", gaat Julia verder. "Ik ben altijd positief verrast van hoeveel mensen je willen helpen. Zolang je hulp durft te vragen en je ego aan de kant kan zetten, heb je jouw pad tot succes in handen. Een nee heb je, een ja kan je krijgen."

Julia's tip voor andere ondernemers? "Voorbereiding is key. Het is jouw taak als ondernemer om de mensen die je tegenkomt te overtuigen van jouw creatief idee en de echte meerwaarde voor hen op tafel te leggen. Zo maak je jezelf relevant en top of mind. Daar ligt de sweet spot van een goede ondernemer."
"En mijn mama leerde me dan weer dat emotionele intelligentie even belangrijk is als je kennis van business en ondernemerschap. Je kan dan wel een hoog IQ hebben, zonder EQ zal je niet ver komen als ondernemer."

We brengen je graag op de hoogte over onze experiences en andere fijne content.