
"Het terugbrengen van vergeten vrouwenverhalen naar het collectieve geheugen"
Met haar schilderijen brengt Jitske Schols ‘HERstories’ tot leven – verhalen van vrouwen die te lang onzichtbaar bleven in de geschiedenis. Van moed tot onafhankelijkheid, van trouw aan jezelf tot het doorbreken van verwachtingen: haar werk is een ode aan de kracht en veerkracht van vrouwen door de tijd heen. Ze onderzoekt hoe intersecties van identiteit, zoals gender, klasse en afkomst, de levens en nalatenschappen van deze vrouwen hebben gevormd.
Schols werkt vaak aan langdurige projecten waarin diepgaand onderzoek de basis vormt voor haar schilderijen. Haar werk is geen letterlijke reconstructie van het verleden, maar een interpretatie waarin persoonlijke herinneringen, ervaringen en emoties samensmelten met de levens van haar onderwerpen. Deze vrouwen dienen niet alleen als inspiratie, maar ook als gidsen: van Frieda Belinfante leerde ze moed, van Eunice Foote het belang van buiten de gebaande paden treden en van Caresse Crosby om onverschrokken je passie te volgen.
Voorheen was Schols een bekroond fotograaf; in 2017 won ze de Dutch National Portrait Prize en haar werk werd internationaal gepubliceerd en geëxposeerd. Tijdens de coronaperiode verruilde ze haar camera voor de kwast.

"Haar verhaal staat symbool voor zovelen"
In 2013 startte ik als fotograaf met een project over Anna Witsen, die op hetzelfde landgoed opgroeide als ik, maar 100 jaar eerder. Waar ik vrijheid ervoer, liep zij het water in voor een zelf verkozen dood. Bekneld door haar tijd, haar rol als vrouw, haar onzichtbaarheid. Ze wilde zangeres worden, maar mocht dat niet. Haar broer werd wél beroemd. Toen besefte ik: haar verhaal staat symbool voor zovelen. Sindsdien maak ik werk over vergeten vrouwen, eerst met de camera, nu met de kwast.
"Het terugbrengen van vergeten vrouwenverhalen naar het collectieve geheugen"
Mijn missie is het terugbrengen van vergeten vrouwenverhalen naar het collectieve geheugen.
"Na twee keer van koers veranderd te zijn om trouw te blijven aan wat goed voelt"
Mijzelf in een zin: Na twee keer zelf van koers te zijn veranderd om trouw te blijven aan wat goed voelt, geef ik als beeldend kunstenaar met onderzoek, verbeeldingskracht en aandacht stem aan vergeten vrouwenverhalen.

"Vrouwen die geen muze zijn, maar mentoren"
De meest inspirerende momenten komen niet van één persoon of gebeurtenis, maar uit de levens van de vrouwen die ik bestudeer. Vrouwen die geen muze zijn, maar mentoren. Elk schilderij is een gesprek met hen. Frieda Belinfante toont me wat moed is. Caresse Crosby laat zien hoe belangrijk het is je hart te volgen en te genieten. Elsa Blom-Olsson leert me hoe belangrijk het is om onafhankelijk te zijn en Eunice Newton Foote herinnert me eraan dat je soms bewust buiten de gebaande paden moet stappen om iets wezenlijks te ontdekken. En dan is er mijn meest recente project, geïnspireerd op het verhaal van Elli Kruithof. Zij koos niet voor (financiële) zekerheid, maar voor trouw aan zichzelf. Dat herken ik. Eén voor één zijn deze vrouwen mijn inspirerende coaches geworden.
"Mijn beste investering was het lef om mijn twintigjarige carrière stop te zetten"
Mijn beste investering was het lef om mijn twintigjarige carrière als communicatieadviseur stop te zetten en vol voor het onzekere te gaan als fotograaf. Later deed ik opnieuw zo’n stap toen ik tijdens de coronatijd schilder werd. Die keuzes waren geen financiële investeringen, maar investeringen in mijn passie en authenticiteit.

"Wanneer ik begin met een leeg doek en iemand het eindresultaat zó raakt"
De mooiste momenten zijn die waarin je werk wordt gezien en gewaardeerd. Wanneer ik begin met een leeg doek en iemand het eindresultaat zó raakt dat ze het in huis willen halen en er dagelijks naar willen kijken, dat blijft iets magisch.

"Ga ervoor, het is een kwestie van doen!"
Welke raad zou ik geven aan iemand die nu staat waar ik ooit begon?
Ga ervoor, het is een kwestie van doen!
"Ik laat me verrassen"
Wat is voor mij de poolster in mijn ondernemerschap?
Ik laat me verrassen.
Haar expo loopt nog tot 31 augustus, op afspraak. Stuur een mailtje via doris@soongallery.be of een bericht @soon.gallery.antwerp en plan jouw bezoek – ze leidt je met plezier persoonlijk rond!
Misschien zijn deze stories ook wel iets voor jou

